شهرام شهیدی در اعتماد نوشت: وضعیت در ترکیه کمی قاراشمیش است. در معدنی انفجاری رخ داده. عده‌یی در اعتراض به وضعیت نامناسب کمک رسانی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی در معدن تجمع کرده‌اند و مشاور اردوغان تجمع کنندگان را با لگد می‌زند.

حالا فکر کنید اگر این انفجار معدن در جاهای دیگر دنیا رخ می‌داد چه می‌شد:

در امریکا:
وزارت خارجه سه ثانیه بعد از انفجار با انتشار بیانیه‌یی از دست داشتن گروه‌های بنیادگرا به سرکردگی القاعده در انفجار خبر داده و 237 بنیادگرا در 34 کشور جهان دستگیر و به گوانتانامو منتقل می‌شدند و اوباما وعده می‌داد به زودی گوانتانامو را پلمب خواهد کرد

در عراق:
صدای انفجار معدن کسی را حساس نمی‌کرد. یک نفر دم گوش نفر دیگر می‌گفت باز فکر کنم یک ترقه‌یی یک جا ترکید. چای بریزم برات اخوی؟

در اسراییل:
وزیر دفاع آن کشور انفجار معدن را به ضعف غرب در مواجهه با ایران در مذاکرات 1+5 ارتباط داده و جایزه ویژه تندیس گودرز و شقایق را از آن خود می‌کرد.

در روسیه:
پوتین اعلام می‌کرد مخالفان روسیه در گرجستان و اوکراین و بلا روس این کار را کرده‌اند و بنابراین این سه کشور از امروز جزو خاک روسیه قلمداد می‌شوند .

در مصر:
محمد مرسی به جرم دست داشتن در انفجار یک بار دیگر محاکمه و محکوم می‌شد.

در فرانسه:
رییس‌جمهور فرانسه که شب در کاخ ریاست‌جمهوری نبود شاکی می‌شد و می‌گفت چرا تا ما می‌رویم دنبال یللی‌تللی شبانه از این اتفاق‌ها می‌افتد؟ روزنامه‌ها به عدم حضور رییس‌جمهور در کاخ می‌پرداختند و 324 سندیکای کارگری و اتوبوسرانی و خطوط هوایی و سندیکای نقاشان ساختمان اعتصاب می‌کردند.

در ایران:
روزنامه‌های اصلاح‌طلب این انفجار را میراث به جا مانده از دوران احمدی‌نژاد می‌دانستند و روزنامه‌های اصولگرا آن را نشانه ضعف دولت روحانی در ارائه تدبیر قلمداد می‌کردند. کیهان می‌نوشت که این انفجار نشان‌دهنده ناکارآمدی هیات مذاکره‌کننده هسته‌یی است و همایش جدید دلواپسان با سخنرانی بزرگ‌ترین دلواپسان کشور به این موضوع می‌پرداخت که این انفجار نشان داد دلواپسی ما بی‌مورد نبوده و اگر به دلواپسی ما اهمیت می‌دادند الان اوضاع به از این بود و گروه‌های امداد و نجات هم، چون درگیر امداد به همایش‌ها و سمینارها بودند کسی حالی از معدنچیان نمی‌پرسید و در نهایت یک روزنامه بی‌طرف از پرداخت بیش از حد به موضوع فوتبال انتقاد می‌کرد و تیتر می‌زد «عدم امکان تعویض پیراهن با مسی مهم‌تر است یا انفجار معدن» و به علت اینکه فدراسیون اعلام کرده امکان تعویض پیراهن بازیکنان در جام جهانی وجود دارد روزنامه مذکور به جرم نشر اکاذیب توقیف می‌شد.